Określenie „milenialsi” regularnie pojawia się w szeroko pojętej debacie publicznej. Słowo to jest przykładem nowej nomenklatury, która powstała w celu lepszego obrazowania cech charakteru konkretnych grup społecznych. Znajomość specyfiki danego pokolenia pomaga nie tylko zrozumieć zmiany kulturowe i społeczne na świecie. Jest też istotnym aspektem budowania strategii biznesowych.
Kim jest pokolenie Y? Jakie roczniki zaliczamy do milenialsów? Oto podstawowe informacje, które pomogą Ci zrozumieć, na czym polega fenomen tej grupy ludzi!
Milenialsi – skąd się wzięli?
Dokładne zrozumienie „pokolenia milenijnego” wymaga cofnięcia się kilkadziesiąt lat wstecz. Badacze społeczni zauważyli istotne różnice wśród przedstawicieli społeczeństwa XX wieku. Wpływ na cechy charakteru ludzi, urodzonych w konkretnym roku, ma nie tylko sytuacja gospodarcza, ale też obecny rozwój techniki.
Pierwszym pokoleniem opisywanym zgodnie z tą regułą było pokolenie „baby boomers”. Zalicza się do nich ludzi urodzonych w latach 1945 do 1960. Roczniki te charakteryzowały się dość „sztywnym” światopoglądem, dużą pracowitością i sumiennością. Okres ich dojrzewania przypadł na czasy, w których głównym medium była telewizja. Szybki rozwój technologiczny nastąpił wiele lat później. To warunkuje fakt, że pokolenie „baby boomers” nie goni za najnowszymi wynalazkami świata nauki, lecz skupia się na osiągnięciach technicznych sprzed 50 lat.
Kolejną opisywaną generacją jest tak zwane pokolenie X. Do tej grupy zalicza się osoby, które urodziły się w latach 1960-1975. Ze względu na fakt, że ich lata młodzieńcze były naznaczone wieloma zmianami społeczno-kulturowymi, przedstawiciele pokolenia X wychowywali się w czasach kryzysu i ogólnego niedostatku.
Dopiero ich wczesne lata dorosłe były naznaczone sygnaturą wolnego rynku. Miało to wpływ na specyficzne cechy charakteru, które pojawiają się u większości przedstawicielu tej generacji. Mowa tu o wrodzonej pracowitości i ciekawości świata. Przejawia się to próbą nadrobienia straty w wiedzy o „obyciu technologicznym”.

Milenialsi – roczniki
Wreszcie dochodzimy do najbardziej interesującej nas grupy społecznej. Potomkowie generacji X nazywani są milenialsami. Lata ich dorastania przypadły na czasy rozwoju internetu i znaczenia technologicznego. Mimo faktu, że ich pierwsze lata dziecięce pozbawione były wpływu sieci „WWW” oraz social media, milenialsi szybko zapoznali się z najnowszymi zdobyczami techniki.
Członków tej generacji charakteryzuje wiara we własne możliwości oraz umiejętność dostosowywania się do otoczenia, w którym aktualnie przebywają. Specjaliści wciąż toczą dyskusje, dotyczące właściwego określenia lat urodzenia członków generacji Y. Według niektórych źródeł za milenialsów uważa się osoby, które urodziły się w latach 1980-2000. Pojawiają się jednak sprzeczne informacje, jakoby generacja Y kończyła się wcześniej, bo już w 1996 lub 1997 roku.
Oczywiście nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy milenialsi to roczniki ostatnich dwóch dekad XX wieku. Czy może bardziej zasadny jest inny podział. Granica ta jest płynna i ma bardziej umowne znaczenie. Istotny jest aspekt społeczno-kulturowy tego pokolenia, którego cechy bardzo łatwo rozpoznać u osób należących do tej grupy.
Milenialsi – roczniki generacji Y na rynku pracy
Analizy poszczególnych generacji XX wieku skupiają się w dużej mierze na stosunku danego pokolenia do pracy. Dla przykładu przedstawiciele generacji Z są uważani za najbardziej roszczeniowych i leniwych, a z kolei pokolenie X jest pewnego rodzaju ideałem pracowitości. Jak wygląda ten aspekt u osób, których rok urodzenia przypadł na lata pomiędzy1980 a 2000?
Przedstawiciele generacji Y są zaznajomieni z najnowocześniejszymi odkryciami techniki. Nie boją się podejmowania nowych wyzwań. Cechuje ich chęć wyróżnienia się i indywidualizm. Przez to często angażują się w liczne dodatkowe aktywności. Milenialsi to nie tylko pokolenie nastawione na ciągły rozwój, ale też pewnego rodzaju symbol ambicji.
Znaczna część przedstawicieli pokolenia Y ma wykształcenie wyższe, co ukazuje ich chęć zdobywania kolejnych umiejętności. Na rynku pracy wzbudzają zainteresowanie pracodawców, którzy wierzą w ich energię i ogromny potencjał.

Milenialsi – roczniki rozchwytywane przez firmy
Istotne znaczenie ma również charakterystyka zdolności technologicznych milenialsów. Większość z nich nie wyobraża sobie spędzenia wolnego czasu bez kontaktu z telefonem, przez co są łatwym celem wszelkiego rodzaju kampanii reklamowych. Pokolenie Y uznawane jest za największego klienta wielu usług. To właśnie milenialsi chętnie dzielą się swoim życiem w mediach społecznościowych. Dotarcie do jednego członka pokolenia Y sprawia, że informacja o dobrej jakości produktu lub usługi, rozprzestrzenia się błyskawicznie wśród innych jego rówieśników. Dodatkowo osoby te chętnie korzystają z różnego rodzaju przejawów luksusu i cenią sobie profesjonalizm usługodawców.
W jaki sposób dotrzeć do milenialsów?
Przedstawiciele pokolenia Y są „łakomym kąskiem” dla specjalistów od marketingu wielu firm. To właśnie osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 rokiem są głównymi adresatami wielu produktów i usług. Przez to działy sprzedażowe starają się zachęcać milenialsów do wybrania danej marki.
Największe sukcesy w docieraniu do pokolenia Y można odnieść dzięki zaawansowanej cyfryzacji i łatwym dostępie do niezbędnych danych. Milenialsi uwielbiają rezerwować online wizyty u lekarza, bilety do kina czy nawet posiłki w restauracjach. To dla nich najwygodniejsza forma „kontaktu”.
Nie bez powodu największy sukces wśród tej grupy osiągają przedsiębiorstwa, które decydują się na stworzenie własnych platform sprzedażowych. Dodatkowo przedstawiciele pokolenia Y spędzają każdą wolną chwilę w social mediach. Instagram, Facebook i Twitter to dla nich naturalne środowisko, w którym czują się wyjątkowo pewnie.
Milenialsi chętnie przekazują i udostępniają sobie nawzajem informacje właśnie za pośrednictwem „sociali”. Z tego powodu sukces komercyjny wśród tej grupy odbiorców można osiągnąć, decydując się na kampanie internetowe – nawet kosztem tradycyjnych banerów i spotów radiowych.

Milenialsi – roczniki, które znaczą coraz więcej
Temat milenialsów, ich cechy oraz upodobania, pojawia się w debacie publicznej coraz częściej. Nic w tym dziwnego, skoro właśnie to te osoby będą stanowiły już niedługo zdecydowaną większość pracującego odsetka społeczeństwa. Z tego powodu warto rozważyć potrzeby tego pokolenia podczas planowania założenia własnej firmy w przyszłości. Wbrew powszechnie przyjętej opinii milenialsi nie są pokoleniem leniwym, które jest wyłącznie zapatrzone w swoje smartfony i notebooki. To ambitna i żywiołowa grupa społeczna, która pełnymi garściami czerpie z najnowszych osiągnięć techniki.
Pokolenie Y korzysta z możliwości, jakich nie posiadali ich rodzice i dziadkowie. Można powiedzieć, że ci młodzi ludzie starają się przede wszystkim „żyć pełną piersią” i chętnie wykorzystają każdy nadarzający się sposób, aby swoje dni na Ziemi przeżyć tak ciekawie, jak będzie to tylko możliwe.
O, nawet nie wiedziałem, że jestem pokoleniem milenialsów. Ciekawe. Pozdrowienia dla wszystkich urodzonych w roku 1993 🙂